mandag den 13. oktober 2008

Transition

Overgange.

Hvordan takler jeg dem? Halser jeg fra et sted til det næste, fra gøremål til gøremål? Har jeg travlt med at nå en masse, så jeg glemmer mig selv i forbifarten?

DSB havde engang en reklame, som hed Husk at få Sjælen med.
Selvom den var rettet imod større afstande kan den sagtens bruges her i min stuelejlighed på Amager.

Jeg er nemlig begyndt at gøre holdt ind imellem. Bare lige standse op et par sekunder. Jeg retter opmærksomheden mod mit åndedræt. Jeg ændrer ikke noget, registrerer bare. Måske gennemgår jeg mine kropsfornemmelser. Strækker nakken, trækker skulderbladene ind. Falder på plads.

Det tager ikke lang tid, og resulatet er, at jeg er blevet mere rolig, har større fokus på det jeg gør og dermed større overskud.

Og så er det HELT gratis!

8 kommentarer:

Marianne sagde ...

Åh du skønne kvinde hvor har du ret - vi skal huske at mærke vores åndedræt..... Og når vi får tid så skal vi ude på cafe, ik :-)

Heidi sagde ...

Jo, det skal vi nemlig. Og jeg ved hvor. Du skal introducere mig til Tante Te!!!

Janne Møller sagde ...

Jeg prøver at stoppe op og trække vejret i samme takt, for det er tiltrængt. Tak :-).

Anonym sagde ...

Tænk sig ... at trække vejret og mærke efter ... det kunne jeg godt have tænkt mig at kunne for en del år tilbage ... istedet for at halse afsted og glemme halvdelen af det hele og især mig selv ...

Hvad har gjort, at du er begyndt at gøre det nu ?

Heidi sagde ...

Det er jo en lang proces, AC, som jeg allerede begyndte på under min uddannelse til psykoterapeut.

Jeg går i supervision hos en terapeut, som udover gestalt også arbejder med Mindfullness og vi starter altid med at meditere. Det har gjort at jeg mere og mere indkoorperer det i min hverdag.
Man kunne sige, at det har noget med Opmærksomhed at gøre. Awareness/Opmærksomhed er en af de fire grundsten i gestalt :-)

Planen er iøvrigt at jeg løbende skriver og fortolker begreberne i gestaltterapien. Så hæng bare på ;-))

Heidi sagde ...

Jeg kunne også sige det på en anden måde: jeg erved at ersatte dårlige vaner med gode.

Marianne sagde ...

Tante T skal det blive :-)

Anonym sagde ...

Det er det gode ved at finde sine måder ..... gentagelsen ved det ... at blive ved og TRO på det ...

.... som du skrev tidligere ... "fake it till you make it" ...