mandag den 23. juni 2008

Interview


Om lidt skal jeg interviewes for første gang i min egenskab af terapeut.

Jeg glæder mig rigtigt meget og er også lidt nervøs. Får jeg nu sagt, det som ligger mig på sinde, kan jeg forklare mig ordentligt, kan jeg skabe en god kontakt?

Interviewet bliver bragt i LEVs københavner-blad til september.

Update: Det gik vist godt. Vi kom vidt omkring,men måske ikke helt så meget i dybden, som jeg havde forventet (håbet?). Egentlig havde jeg nok regnet med, at det mindede mere om en eksamen, hvor jeg skulle redegøre for forskellige teorier - og sådan var det slet, slet ikke :-)

Ham, der interviewede mig, hedder Lasse Rydberg og har arbejdet med udviklingshæmmede siden ´62, altså før jeg blev født. Det var i sig selv interessant, fordi han kunne gå så langt tilbage og også havde lyst til at dele ud af sin viden.

Anyway, det bliver klarere for mig, at noget af dét, som jeg kan tilbyde og som er helt specielt, er et kursus som kunne hedde: Dit handicappede barn, som en udviklingsmulighed.

De familiegrupper, som fandtes tidligere og det meste af den psykolog-behandling, som tilbydes i dag, sigter på en stabilisering af familien efter handicappet er kommet til.
Jeg mener, at det er oplagt at se handicappet, som en gave, som kan bringe familien i udvikling.

9 kommentarer:

Marianne sagde ...

Det bliver spændende og selvfølgelig klare du den - jeg glæder mig til at læse artiklen :-)

Brunhilde sagde ...

Kære Heidi.

Det lyder godt nok spændende, og jeg er sikker på du klarer det ski.. godt! Glæder mig til at høre mere om det på fredag, når vi mødes i Espegærde.
Stort knus

Heidi sagde ...

Shabby: Tak :-)

Brunhilde: Velkommen til. Hvor dejligt at høre fra dig !!! Skal du også til at blogge? Ja, jeg skal skal nok give udførligt referat på fredag ;-)

Læste du forresten mit indlæg om vores forrige supervisionsmøde? Det hedder "Spor i sandet", hvis du er nysgerrig.

Anonym sagde ...

Jeg skal glæde mig meget til at læse næste nummer af LEV, som jeg jo også er medlem af.

Interessant at se det som en gave til udvikling, det handicappede barn ... Det kunne jeg godt have brugt noget hjælp til, dengang jeg fik beskeden om min søns handicap ..

Håber du får strikket noget fornuftigt sammen til et godt kursus .. Måske noget til os, som har handicappede børn, der er blevet "voksne" i systemets øjne. Hvordan man tackler den tilbagevendende sorgfølelse, som jeg aldrig synes hører op uanset barnets fysiske alder...

Heidi sagde ...

AC: artiklen bliver bragt i LEVs Københavnerkreds. Jeg skal nok lægge den ud på min hjemmeside!

Kender du bogen: "Anbring først Iltmasken på dig selv" af den islandske familieterapeut Andrés Ragnarsson?

Han indfører begrebet "medafhængighed, som man ellers kender fra 12-trinsprogrammerne (AA, OA osv) til forældre til børn med handicap og han understreger, hvor vigtigt det er, at vi som forældre tager hånd om os selv.

Bogen har været en kæmpe inspiration for mig, og jeg kan varmt anbefale den.

Jeg er lidt tøvende overfor at arbejde med forældre til voksne børn med handicap, da jeg ikke har nogle personlige erfaringer at trække på. Umiddelbart ville jeg mene, at den tilbagevendende sorg er et grundvilkår, som vi ikke kan komme udenom. Det handler om at tillade sorgen og give den, den plads, den skal have og finde måder at udtrykke den på. Jeg kan forestille mig, at du får meget "ud", når du synger???

Brunhilde sagde ...

Ja - jeg læste "Spor i sandet". Jeg har læst om din tur til badeanstalten, og meget mere.
Og jeg bliver vældig inspireret af din måde at skrive på.

Jeg vender tilbage igen.

Knus

Heidi sagde ...

Tak, Brunhilde - og knus til dig også!

Anonym sagde ...

Kære Heidi

Nej, bogen er mig ikke bekendt, men 12 trinsprogrammet er jo, da jeg er i gang (ACA) og godt er det .. og hårdt..
Jeg vil se, om vores ellers udmærkede bibliotek har bogen.

Ja.. det er et grundvilkår, den tilbagevendende sorg, det er bare ikke nemt at leve med.

Anonym sagde ...

Kære Heidi

Glemte lige at svare dig på, hvor jeg får sorgforløsning..

Ja .. det sker, når jeg synger .. når jeg er i en kirke, og mærker "prescence", når jeg giver mig selv ro i arbejdet med de 12 trin i aca-programmet ... men først og fremmest i kreative processer ... der får jeg fred i sjælen .. sindsro..

En dame, der kommenterer på min wordpressblog, skrev en forlængelse til sindsrobønnen.. Kender du den ?