onsdag den 23. april 2008

Kontakt


Kontakt: oprindelig betydning er "berøring" eller "forbindelse" (af latin: contactus)

Når du er dig og jeg er mig og vi alligevel formår at mødes og berøre hinanden på et eller andet plan. Når vi er i stand til at lade os påvirke af, inspirer af, lærer af og blive klogere både på den anden og på sig selv. Når vi på samme tid tør at give slip på os selv, samtidig med at vi holder fast i os selv. Når det er ok, at vi både er forskellige og at vi har noget til fælles.
Når verden ser en lillebitte smule anderledes ud bagefter mødet end før.

Daniel Stern siger på et tidspunkt, at det er relationen, som helbreder. Det er altså ikke afgørende, hvilken teknik man bruger - så længe, man er god til den, - men derimod om terapeuten formår at skabe kontakt til klienten.

Tænk over den: relationen er helbredende i sig selv...

Fordi såret er opstået, dér hvor relationen blev afbrudt.

2 kommentarer:

Marianne sagde ...

Du er en god kvinde, der lige får bundet de ender sammen som mylder i mit hovedet. Kontaktbog, kontaktsøgning mv. får en bedre og ny betydning i mit univers....

Heidi sagde ...

Tak, søde Marianne. Jeg havde ikke helt dine aspekter med. De gav lige et lille smil :-)