mandag den 14. april 2008

Nå, det er vel høflig opførsel at starte med at præsentere mig:
Jeg hedder Heidi Brandt og er fra den gode årgang ´64. Jeg bor på Amager sammen med min Prins (det er faktisk ikke engang løgn! Hans far er irer og navnet betyder prins på gælisk!)

År 2000 blev en kæmpe skillelinie i vores liv. Da blev vi forældre til Frk. Bjørnstrup. Vi havde ellers begge været godt i gang med hver vores karriere, men livet ville os det anderledes.

Vi havde under graviditeten joket med, at med så to kreative mennesker, som os, ville vores barn blive helt specielt. Det viste sig desværre at blive uhyggeligt sandt. Frk. Bjørnstrup er født med en unik hjerneskade, som gør at hun er svært handicappet uden diagnose.

Vidste du i øvrigt, at ca. halvdelen af alle handicappede børn ender uden diagnose?

Selvom det på det tidlige stadium synes meget nødvendigt med en forklaring på, hvorfor hun er som hun er, har vi fået vendt det om, så vi i dag er taknemmelige for at hun ikke har en uhyggelig prognose at se frem til. Umiddelbart er der ikke noget i hendes hjerne, som tyder på at hendes handicap er livsforkortende - og det er vigtigste for mig!

Som mor til et handicappet barn, er mit liv fuldstændigt flettet sammen med hendes - på godt og ondt.

Sorgen har overskygget alt andet, men langsomt har jeg kunne begynde at modtage den gave, hun også har bragt med sig.

Inden hun blev født, var jeg blevet eksamineret psykoterapeut. Derfor kunne jeg genkende mange ting i den sorg og krise-reaktion, som jeg gennemgik. Jeg var ikke (særligt) bange for mine følelser. Jeg VIDSTE, at det var vigtigt, at give mig selv lov til at reagerer, og jeg vidste at dalen bliver afløst at bakketoppen, når man bliver ved med at følge sin retning ("If you're going through hell, keep going," W. Churchill)

Mit liv har ændret sig på det ydre, men jeg holder stædigt fast i den beslutning, at hun hjælper mig mere end nogen anden til skærpe figuren og finde ind til kernen - både i livet og i mig.

Og måske er dét i virkeligheden det samme.

8 kommentarer:

Bambi72 sagde ...

Nogle gange læser man en præsentation... Og tænker... woooowwww, shit, pis. Efterfulgt af, hvad pokker skal jeg sige til hende...
Dette var en af de gange....

Heidi sagde ...

Og nogengange er dét, det bedste svar, man kan få... :-)

Anonym sagde ...

Kære Heidi.
Du er straks blevet føjet til mine favoritter, og jeg vil glæde mig så meget, til at følge lidt med i jeres hverdag - du er så spændende, både i det virkelige liv, og på skrift, så op med guldkornene :-)
Og tak fordi du giver os muligheden.....

Christina (HB)

Marianne sagde ...

Ja det er et vendepunkt i ens liv med et barn der er særligt og at hun valgte jer det kan jeg godt forstå :-)

Heidi sagde ...

Christina: -* (det er et fingerkys!)

Shabby-Marianne: Ja, haha.
Frk. Bjørnstrup er jo noget autistisk i det. Hun skubbber mig ofte væk, når jeg vil kysse og kramme, meeen jeg lader mig ikke afvise så nemt. Jeg har ofte prøvet at forklare hende, at hun skulle have valgt en anden mor, hvis hun synes, jeg kysser for meget!

Marianne sagde ...

Hun kan li det kan hun - du må bare ikke vide det :-)

Heidi sagde ...

Ja, jeg er ihvertfald overbevist om, at hun har BRUG for det. Jeg nusser hende tit, når hun sover. Så har hun ikke alle forsvarsværkerne oppe, og kroppen får bare lov til at tage imod :-)

Heidi sagde ...

Og ikke mindst har JEG selvfølgelig brug for det. LOL