mandag den 8. september 2008

Handleplan

Frk Bjørnstrup er så småt startet op på den nye aflastningsinstitution.

Da vi var derude til formøde, blev det omhyggeligt understreget at stedet IKKE er en behandlingsinstition og at man kun meget nødigt ville gå ind i noget, som kunne minde om det. Selv de spastiske børn må vente med udstrækning, til de kommer hjem til far og mor igen.

Ved mødet med sagsbehandler i august blev det derimod forlangt, at vi udfyldte en handleplan - altså et plan med hvilken behandling, Bjørnen skal modtage ved at være i aflastning.

Doh!

I dag har jeg åbnet skemaet, som tydeligvis slet ikke er rettet imod aflastningstilbud til handicappede børn.

I skemaet skal jeg bl.a krydse af, hvilke specifikke tiltag, der er taget for at undgå at Bjørnen bliver indblandet indblandet i kriminaliet, eller om hun tager stoffer - og i så fald:er der taget kontakt til et misbrugscenter.

Jeg vidste ikke helt, om jeg skulle nævne hendes epilepsimedicin og EyeQ - jeg mener, EyeQ er jo trods alt 10 gange stærkere end almindelig fiskeolie :-/

Og skemaet kører bare derudaf: Prinsen og jeg skal oplyse erhverv og indtægt, selvom al handicaphjælp ikke er betinget af indkomst.

Vi skulle oplyse, hvilke mål Frøkenen skulle nå (at få et par forældre med større overskud???) Hvad er delmålet??? Hvem skal gøre hvad for at målet opnåes???

Og så ellers alt det sædvanlige, som de allerede har masser af papirer på: hvilken skole går hun på, hvordan er hendes sundhedsforhold og den sjove med fritid og venskaber!

Til sidst valgte jeg at sende skemaet tilbage til sagsbehandler, nærmest u-udfyldt. Der er selvfølgelig ikke hende, som har besluttet, at det skal udfyldes, og hun advarede os også om at det ikke var rettet mod os. Men hvis ikke jeg returnerer det, ender jeg med at sidde med aben - og hun får da trods alt penge for at sidde og gøre arbejdet - eller at gå til sin leder og sige, at der må udvikles en anden form for procedure!

Det, som svier, er dels den dobbeltmelding, at Bjørnen ikke kan få behandling og at vi samtidig skal udfylde en (be-)handleplan, dels at det er som om, vi slet ikke er blevet hverken hørt eller set til alle de møder, vi tidligere har holdt.

Hvis du tror at min historie er enestående, skulle du lige kigge forbi Marianne.

2 kommentarer:

Anonym sagde ...

Det er simpelthen skematyrani.. og lige lidt hjælper det .. det er som hos min søn .. der står eet i papirerne og noget andet er virkeligheden...

Jeg græmmes ... ligesom Søren Brun

Marianne sagde ...

Den har vi også været igennem og eftersom vi har privat aflaster så har hun med jævne mellemrum modtaget et lign. digert værk hun skal udfylde. Lugter forældrene af alkohol når de afl. barnet - virker de påvirket, er barnet ren når det ankommer mv..... hvad siger du så...