tirsdag den 23. september 2008

Papirnusseri


Frk. Bjørnstrup savler meget.

Børn med læbe-ganespalte har ofte et tandsæt, som går i mange forskellige retninger. Hun har en skæv tyggeflade og kan ikke bide af med fortænderne, som os andre. Der udvikles underbid, fodi operationen tvinger overkæben ind på et unaturligt sted. Desuden har hun meget arvæv i munden efter fire operationer.

Hun er også hypoton, altså underspændt i musklerne også i ansigtet. Konkret betyder det, at hun sjældent lukker tæt.

Det er okay.

Vi har siden hun var 3-4 år fået hjælp til hagesmække. En om måneden a´59 kr.

Nu har handicapcentret lagt sine procedurer om. Hagesmække hører nu ind under kategorien: kropsbårne hjælpemidler (selvom bodystockings i str. 10 år ikke gør. Det ses stadig som en mer-udgift)

Med den nye katagorisering hører også, at der skal søges påny.

Jeg får tilsendt et skema, som jeg artigt udfylder: Hvis hjælpemidlet én gang er bevilget, hvorfor søger De så igen? Tja, de bliver jo slidt op af brug og vask..

Der var også et punkt, hvor jeg skulle dokumentere, hvem Frøkenen sidst var blevet tilset af ifht. "problemet". Nu er frøkenen aldrig blevet tilset på grund af sit savleri. Jeg vil tro at lægeverdenen betragter det som en lillebitte bi-ting fht hendes omfattende retardering, så jeg lod bare rubrikken være blank.

Det skulle jeg ikke have gjort! I sidste uge blev jeg ringet op af ergoterapeuten fra "kropsbårne hjælpemidler". Han kunne jo ikke bevilge hjælpemidlet, når der ikke var lægelig dokumentation! Jeg spurgte om ikke hans kollega, sagsbehandleren, som jo har været herhjemme flere gange, ikke kunne fortælle, at det var rigtigt, at min datter savlede, men den gik sandelig ikke. "Vi må have lægelig dokumentation".

Jeg henviste til Læbe-Ganecentret, hvor evt. specialsundhedsplejerken kunne hjælpe ham. Men nej, det skulle være en læge.

Til sidst angav jeg den kirurg, som har opereret hende i sin tid, samt hendes neurolog. Guderne skal vide, at de begge to er travle herrer, som deværre får endnu mere (uvæsentligt) at bestille, hvis de skal til at sidde og underskrive beviser til alle de børn, som savler.

Ak, ja.

9 kommentarer:

Anonym sagde ...

Aaarrgghhh uuuuhhhh...
Der burde være:
a: nogen der burde skamme sig
b: en minimumsgrænse, selv i det stramme budget, for hvor små petitesser må være i besparelsens hellige navn. Det kan jo umuligt spare penge NOGEN steder at der sidder sådan en båtnakke og bruger latterlig tid på det!

Marian sagde ...

... (i forlængelse af Mias kommentar) helt bortset fra, at både båtnakken skal have sin løn for at være båtnakke, og lægen skal have honorar for sin underskrift. Hvad er mon i sidste ende dyrere? En uomstændelig bevilling af tilskud til hagesmække, eller det ovennævnte?...

Heidi sagde ...

Nu har jeg skrevet til et medlem af borgerrepræsentationen. Så ved de i det mindste besked med løjerne!

Anonym sagde ...

Det er kontrol for kontrollens skyld, du skulle jo nødigt snyde dig til noget, du ikke er berettiget til..

VOR HERRE BEVARES..!!!!. Længe leve uvidenheden... jeg græmmes !!

Anonym sagde ...

Ja..... jeg måtte lige skrive med store bogtaver, sorry, Heidi.. det eksempel, du kommer med, er bare for meget.. men desværre noget, rigtig mange mennesker oplever, når de møder det offentlige system.

Det er ikke i orden, og skal ændres. Så du har jo gjort det, du kunne, nemlig gjort opmærksom på sagen, der, hvor det batter ... der, hvor dem, der har magt, som de forhåbentlig har agt, sidder....

Vil da gerne høre, hvad du har ud af din henvendelse.. !

Heidi sagde ...

AC: tal lige om kontrol! Da sagsbehandler var herhjemme i august, blev jeg spurgt om vi stadig vaskede lige så meget (vi får hjælp til vask pga savl, snot, hyppig diarré mm).

Ja, sagde og gik ind og løftede min datters dyne, så hun kunne se, hvordan kagenet så ud efter 2 nætters brug.

Selvom det var på eget initiativ, følte jeg alligevel bagefter at jeg havde været udsat for kommunalt dyneløfteri.

Det er sgu da ydmygende at blive spurgt sådan noget. Frøkenen er jo ikke en pige, som lige pludselig bliver renlig eller holder op med at savle.

Desværre ender mødet med "det offentlige" tit i afmagt og nedgørelse. Det gælder vist for alle grupper, både arbejdsløse, syge, handicappede, flygtninge osv

jeg lover at vende tilbage, når jeg har hørt fra politikeren :-)

Gitte sagde ...

Det er da løgn ?? og det er det så desværre ikke, men altså...ubegribelig fortælling fra det virkelige liv.

Marianne sagde ...

Tak for alle os andres vegne fordi du gad at gøre politikerne opmærksomme på problematikken - jeg er så træt af det papirnusseri.... Utroligt at vi skal ydmyges i den grad vi bliver. jeg holder aldrig møder med handicapkontoret i hjemmet - netop fordi jeg ikke gider deres indtræden på min privatsfære. Kun hvis det er for at se en konkret problematik så kommer de for at se problematikken - som vi har talt ud om på et møde inden de besigtiger problemet - måske det også var en løsning for dig?
Dumt spørgsmål, men du kender sikker den hjemmeside hvor de laver tøj til handicappet børn bl.a. også hagesmækker:
http://www.shop.trendyandhandy.dk/
knus her fra lorteøen (fristes man til at sige)

Heidi sagde ...

Hej Marianne,
Selv tak. Det er jo kun et lillebitte pip, jeg har givet, men så har jeg i det mindste lagt den det rigtige sted - hvor der kan handles på det.

Det ER det rene gallimatias!

Jo tak, jeg har købt hagesmække hos Birthe i mange efterhånden. Det er også dér billedet stammer fra.

God bedring med banditten derhjemme :-)