søndag den 21. september 2008

Overmennesket

Der blev vist uddrag fra Dansk Folkepartis årsmøde i tv her til aften. Som indledning viste man en masse billeder bl.a. af danske flag, som blev brændt af, og andet, som kan bekræfte de mange bange i en "dem og os" tankegang.

Så langt, så godt. Det er helt som forventet.

Det som forbløffede mig, var, at man som underlægningsmusik havde valgt at spille Zarathustra af Richard Strauss.

Zarathustra er måske mest kendt i dag fra Friederich Nietzsche hovedværk: Således talte Zarathustra. Her introduceres Guds død og ikke mindst Overmennesket.

Overmenneske-tankegangen blev som bekendt overtaget på uhyggelig vis af nazisterne...
---

Om det nu var DR som havde valgt denne underlægningsmusik, eller om det virkelig var, den musik som blev spillet på landsmødet, undrer det mig dybt, at der ikke var nogen, som havde tjek på referencerne.
DF's ledelse plejer sgu' ellers nok at have gang i tæpperenseren inden pressen møder op!


7 kommentarer:

Anonym sagde ...

Det er jo et perspektiv, der er værd at tænke lidt over... hvis DF virkelig har "valgt" denne uderlægsmusik.. så er det til at få kvalme og kuldegysninger af.. hvis DR har valgt den.. så ... tja...

Heidi sagde ...

Hvis DR har valgt den, ville jeg klage, hvis jeg var DF, Hvis DF har valgt det, kan det dels skyldes uvidenhed, som der jo ER en del af i det parti, eller ...

Når nu sloganet var noget i stil med Giv os Danmark tilbage, fatter jeg ikke at de ikke vælger Carl Nielsen eller noget andet nationalt?

Marian sagde ...

Ville ikke undre mig et sekund, hvis det var DF, der har valgt lidt ekstra propaganda hér, i form af baggrundsmusikken. Uvidenhed, ja. Men den finder man jo ikke bare i partiets rækker, men også i kæmpestor udstrækning i samfundet som sådan. Så, hvor mange der overhovedet har lagt mærke til noget (bevidst), er spørgsmålet. Hvilket gør det så dejlig nemt for de ikke-helt-uvidende (de små Goebbels'er).

Og Carl Nielsen... Heidi, "budskabet" kommer altså meget mere tydeligt igennem via "Also sprach Zarathustra"...

Heidi sagde ...

Marian :-) Måske har du ret, men jeg vil altså helst tro det bedste om mennesker :-)

Anonym sagde ...

Det er nu også det bedste udgangspunkt, som udgangspunkt at tro det bedste om et andet menneske..

Det får mig til at tænke på noget, som ikke lige har noget med emnet at gøre ... Hvorfor ender det ofte med "tja, hvad har de nu af lumske bagtanker", når man har været i kontakt med det offentlige hjælpersystem igennem mange år...

Er det det at blive mødt med mistænksomhed, kontrol og alt det andet "negative", eller sker der simpelthen en korsslutning i kroppen/psyken til sidst...

Jeg undrer mig bare.. fordi bitterheden og vreden iblandet afmagtsfølelsen og følelsen af at blive ... krænket, ganske enkelt, er så nærværende...

kommentaren passer nok bedre under dit andet indlæg om "hagesmækken".... men her kom det altså..

Tina Charlotte Møller sagde ...

Men lad os nu ikke glemme, at Nietzsches tanker om Overmennesket i skændig grad blev fejlfortolket og først efter 2. Verdenskrig blev associeret med nazismen, som de oprindelig ikke havde meget til fælles med.
Ligesom DF's idégrundlag kun fra et overfladisk synspunkt kan sidestilles med den nazistiske ideologi.
Vi er tilbøjelige til at høre, hvad vi ønsker at høre (også i negativ forstand) - i stedet burde vi måske lytte lidt mere til den "musik", der rent faktisk omgiver os.

Heidi sagde ...

Tina Charlotte, som jeg tidligere har skrevet om, så mener jeg at al "virkelighedsopfattelse" er subjektiv. Vi kan kun høre med vore egne ører og se med egne øjne.

Indlægget er derfor et udtryk for NOGLE af MINE indtryk. Jeg er helt klar over, at der er mange nuancer og detaljer, jeg ikke får med.

Men jeg er nysgerrig efter at høre, hvilken musik, som DIT øre opfatter?