søndag den 7. september 2008

Helles sundhedsvæsen


Jeg har været skuffet over Helle Thorning Schmidts lederskab det meste af tiden. Udover valgkampen, som viste hende fra en mere pågående og udadfarende side, har jeg mest af alt opfattet hende som en velklædt grammafon, som spillede den samme plade om og om igen.

Jeg har ikke tal på de gange, hvor jeg har hørt Helle sige"Vi er alternativ til regeringen" uden at komme ret meget nærmere ind på, hvad alternativet indeholder.

Det har gjort mig elendig til mode at se, hvordan regeringen udhuler vores efterhånden såkaldte velfærdssystem uden at der har været en ordentlig opposistion, som har kunne matche dem.

Nu har der lige været kongres hos Socialdemokraterne. For første gang i meget lang tid, ser det ud som om, de har fået fat i den lange ende: Nu skal det være slut med udtyndningen af det danske sundhedsvæsen. Slut med A og B hold. alle danskere skal have lige ret til en ordentlig behandling idet, som kunne være verdens bedste sundhedssystem.

At 800.000 danskere allerede har tegnet privat sygesikring enten privat eller igennem deres job, taler sit tydelige sprog om et samfund, som bliver mere og mere skævvredet.

Jeg tror og håber på, at dette kan blive begyndelsen på enden af Foghs regeringetid. Manden med teflonjakkesættet bliver presset på mange andre områder, senest med vores overtrædelse af EU's udlængelov. Mit indtryk er, at tilstrækkelig mange danskere har været i kontakt med sudhedsvæsenet og oplevet, at det slet ikke levede op til forventningerne.

Det er en god, enkel sag, som de fleste kan forholde sig til.

Og så skader det altså heller ikke, at Helle endelig har søgt mod venstrefløjen og fundet takten med Villy!

5 kommentarer:

Marianne sagde ...

Men spørgsmålet er om det ikke bare er en gang ordgejl? Hun bejler jo kun til Villy fordi hun behøver ham. Og hvorledes kan man forestille sig et samarbejde mellem de radikale og SF - det er dødsdømt på forhånd. Da socialdemokratiet sidst sad på magten da var de samme besparelser igang omkring velfærdsstaten. For mig at se er der ingen som helst forskel på de to partier, desværre... Socialdemokratiet er en dødsild som jeg ingen tillid har til.

Piet sagde ...

jeg tror at vi alle skal vænne os til at tænke meget mere SF end S. Jeg tror at Villy er det relle alternativ. Jeg ville ønske af hele mit hjerte, at Helle kunne gøre det, men hun kommer ikke ud over rampen. det er trist og jeg tror hun møder så meget intern modstand, at det bare aldrig bliver hende der bliver Danmarks første kvindelige statsminister. Måske et job for dig Heidi? Jeg ville stemme på dig.

Jeg kan blive helt modløs, men man skal huske at det kan godt være VK har et flertal, men de har altså også et meget stort mindretal i mod sig. Der skal ikke flyttes SÅ mange stemmer, før det er den anden side. Radikale behøver vel ikke være med i en regering, men kunne være støtter.

I min perfekte verden var SF, R og faktisk de konservative nok mit bedste bud på en fantastisk regering (og DF på en øde ø). Jeg tror jeg kunne lave et ret godt partiprogram ud af de tre partier. Med mest fra SF, en del fra de radikale, og en lille bitte smule fra de konservative. Måske er det i virkeligheden det Khader har forsøgt:-)? med en anderledes vægtning af de tre partier forstås.

Men jeg som altid har været et meget poltisk engageret menneske, har efterhånden svært ved at finde gejsten.

Så konklusionen er nok bare et stort og rungende AAARRRGGGHHHH

må nok for god ordens skyld underskrive. Nok har jeg en dygtig søn, men de politiske analyser venter han lidt med

Knus Julie

capac sagde ...

Kan man tro på Socialdemokraterne og Thorning Schmidt - længere? Tidens politiske buzz-word er TROVÆRDIGHED. Liberal Alliance har for længst mistet den. Hvad med liste A?

Heidi sagde ...

Jeg er jo personlig vild med Villy, men jeg tror desværre slet ikke at Danmarks vælgerkorps er parat til en SF-ledet regering. Derfor har jeg - indtil videre ihvertfald - tænkt S ind med førertrøjen.
For mig er de socialdemokratiske ideer langt fra døde, selvom partiet har nosset godt rundt i det de sidste mange år. Jeg forve nter stadig at de får klaret de interne magtkampe og vender tilbage. Måske med Mette Frederiksen i front?

Jeg er ingen skarp politisk analysator - langt fra (så det bliver ALDRIG en post for mig, Julie. Det må selv gøre!!), men jeg har en stædig, måske naiv, tro på at der stadig er et behov for et parti, som tror på fællesskab, solidaritet, humanisme og demokrati.

Ja, jeg har tidsånden imod mig, men det plejer jeg nu ikke at lade mig gå på af :-)

Hvad angår LiberoAlliancen eller NyNarcisistisk Party, så er de da næppe andet end en prut i en ble...Dét er da en pinlig forestilling!

Anonym sagde ...

Villy for President... ;o)

Partiformanden rykker (ja, jeg er medlem af SF ;o)), han er i mine øjne den mest troværdige politiker på tinge pt.

Et valg.. suk.. snart, ikk.. vi kan ikke tåle mere Fogh..