lørdag den 23. august 2008

I VIRKELIGHEDEN...

Begrebet "virkelighed" bruges ofte til at definere sandheden. Det kan godt være, du synes sådan og sådan, men i VIRKELIGHEDEN er det ikke sådan.

I virkeligheden er der ingen absolut virkelighed. Alt hvad vi oplever, går igennem vores egne, personlige filtre, som er udviklet udfra hvem vi er og de erfaringer, vi har gjort os.

Når jeg arbejder som terapeut plejer jeg at sige, at de ting, man kan være sikker på, er det man oplever igennem sine egne sanser: lyd, lugt, smag, følesansen på og under huden og synet.

Det er nu ikke helt sandt. I virkeligheden gengiver vores sanser også bare vores egen virkelighed, fordi sanserne med det samme ryger igennem vores eget fortolkningsapperat. Det, som smager skønt på den ene tunge, er vederstyggeligt på den anden. Det, som er sød musik for den ene, er kattejammer for den anden.

Desuden kan hjernen "slå krøller" og drille os med forskellige små tricks.

Så når vi dokumentere en historie med ordene: "Jeg så det med mine egne øjne", er det stadig ikke en garati for at det VIRKELIG forholder således.

Kig nu godt på denne danserinde. Bliv ved og koncentrér dig. Hvilken vej danser hun i VIRKELIGHEDEN?

Link
PS Tak til Kjeldsen hvor jeg så den først. Virkelig!

4 kommentarer:

Marianne sagde ...

Hun danser venstre om....???
I mit fag, som historiker ville vi aldrig kunne bruge en beretning, hvor personen sagde; I virkeligheden så jeg.... vi ville sige, må vi se fakta, dokumentation. Her tager man ikke virkeligheden for pålydende med mindre det kan dokumenteres og selv så man ser dokumentet kan man være usikker på virkeligheden.
Når jeg nu tænker efter så er det yderst sjældent jeg bruger begrebet i virkeligheden - måske qua min uddannelse er jeg blevet indoktrineret med at virkeligheden næppe lader sig skildre - for det afhænger altid af øjnene der ser....

Heidi sagde ...

Bliv ved med at kigge, Marianne: pludselig begynder hun at dreje den modsatte vej. Virkellg!

Marianne sagde ...

Fuck... idag drejer hun højre om - det er dig der manipulerer :-)

Heidi sagde ...

LOL