søndag den 31. august 2008

Hemmeligheden i al Hjælpekunst

Jeg har kredset om emnet tidligere og nu også også med de to seneste blogindlæg.
Her kommer Søren Kierkegaards præcise formulering:

At man, naar det i Sandhed skal lykkes En at føre et Menneske hen til et bestemt Sted, først og fremmest maa passe paa at finde ham der, hvor han er, og begynde der.
Dette er Hemmeligheden i al Hjælpekunst.

Enhver, der ikke kan det, han er selv i en Indbildning, naar han mener at kunne hjælpe en Anden. For i Sandhed at kunne hjælpe en Anden, maa jeg forstaae mere end han — men dog vel først og fremmest forstaae det, han forstaaer. Naar jeg ikke gjør det, saa hjælper min Mere-Forstaaen ham slet ikke.

Vil jeg alligevel gjøre min Mere-Forstaaen gjældende, saa er det, fordi jeg er forfængelig eller stolt, saa jeg i Grunden istedetfor at gavne ham egentligen vil beundres af ham.

Men al sand Hjælpen begynder med en Ydmygelse; Hjælperen maa først ydmyge sig under Den, han vil hjælpe, og herved forstaae, at det at hjælpe er ikke det at herske, men det at tjene, at det at hjælpe ikke er at være den Herskesygeste men den Taalmodigste, at det at hjælpe er Villighed til indtil videre at finde sig i at have Uret, og i ikke at forstaae hvad den Anden forstaaer.

7 kommentarer:

Anonym sagde ...

Kæreste Heidi..

1000 tak fordi du bragte de klogeste ord om at hjælpe ... At al sand hjælp begynder med ydmyghed...

Det bliver i mit hoved ikke mere sandt end det .. at jeg ikke er den klogeste, men den, der intet ved...

Marianne sagde ...

Ydmyg er en svær kunst som de få behersker - jeg prøver bestandig, men nemt er det ikke...

Anonym sagde ...

Det er så sandt, shabby-marianne, som du har sagt det..

Marian sagde ...

Snakker man med folk, sådan rent privat, ja, så er der næppe nogen, der ikke er enig med Kierkegaard. Men checker man op om, hvordan hans visdom bliver håndteret i diverse situationer ude i især den offentlige "hjælpeapparat", så opdager man, at den åbenbart kun har meget begrænset praksisværdi... Suk - fra en ret så desillusioneret sjæl.

Heidi sagde ...

Kære Marian,
Det gælder vist de fleste flotte teorier: de er meget nemmere at udtale end at handle på.

Som du måske har bemærket er det faktisk én af de ting, jeg bestræber mig på i min blog: at beskrive (min) virkelighed, som den er snarere end hvordan jeg ville ønske, det forholdt sig.

Alligevel synes jeg at det har sin berettigelse at bringe direkte citater ind i mellem som inspiration og påmindelse.

Anonym sagde ...

Kære Heidi
Efter du bragte "Sørens Ord", tænkte jeg det også kan bruges i forhold til mig selv .. Møder jeg mig selv, der, hvor jeg er, for at kunne hjælpe mig selv bedst muligt.

Nej Marian.. det er bestemt ikke det mantra, der bruges i det offentlige hjælpesystem.. snarere tvært imod..

Heidi sagde ...

AC: ja, superfin pointe!

Har du læst mit indlæg om trylleordet? Det handler også om selvaccepten.