onsdag den 21. maj 2008

Hud


Huden er vores største sanseorgan.

Og jeg skal lige love for, at jeg er blevet sanse-stimuleret i dag. Faktisk burde jeg ligge i min seng og vente på søvnen, men jeg må altså lige dele denne oplevelse.

Jeg havde nemlig givet hende her en julegave til kurbadet her

"Mmm, åh, ahhh, ih" - og meget i lignende stil fik vi sagt til hinanden undervejs.

Vi lagde ud med boblebadet med 37 grader varmt vand,. Dets kraftige stråler fik os til det til at sukke af vellyst imens myoserne fik klø Bagefter føltes Det Døde Hav (saltbassinet) isende koldt, men en tur under tempelbruseren genoprettede balancen.

Vi kunne lige nå en tur under ultravioletlys, inden vi skulle ind i massagestolene, som især var gode til læg-massage og benstræk. Jeg kan mærke, at min gamle fibersprængning fra sidste år har fået opmærksomhed i dag.

Nu blev vi venligst gjort opmærksomme på at der var saunagus, hvis vi var interesserede. Dét var jeg.

Det var fuldstændig overvældende. Uanset hvad jeg skriver, lever det ikke op til den store oplevelse det var: Først hældte gus-mesteren vand med citronhonning-olie på de varme sten og viftede med et tørt håndklæde, så duften og varmen bredte sig i stød. Så skiftede duften til æble. Håndklædet blev dyppet i vand, og ramte os nu med varme dråber, da det blev viftet rundt i rummet. Varmen steg og steg. Gus-mesteren åbnede en termotaske, og gav os alle en håndfuld knust is med besked om at knuge den sammen til en hård kugle, som vi kunne gnide os med. Det var helt magisk at opleve isen dampe og afkøle i det stegende, varme rum. De modige måtte læne sig frem og gusmesteren knubbede med is på ryggen. Det føltes bare som et skønt sansebombardement!

Nu kom der en ny duft på stenene. Denne gang var det pebermynte, og vi blev bedt om at række armene i luften og trække vejret dybt ind igennem næsen og ud igennem munden, så aromaterapien kunne komme ind i organismen og afhælpe, snue, ledsmerter og maveproblemer. Det må have hjulpet, for jeg følte intet andet end velvære.

Da seancen var slut klappede folk i begejstring, og gusmesteren lagde en lille bunke is ud, som vi alle trådte på, på vej ud i den virkelige verden.

Jeg var fuldstændig mættet og kunne kun tænke på at komme over og flyde vægtløs rundt i det Døde Hav.

Da vi var færdige inde i selve kurbadet, fik vi udleveret en skål hver med salt og olie i, som duftede stærkt og friskt af fyrretræ. Det var til at skrubbe over hele kroppen, så huden blev efterladt silkeblød og glat.

Resten har dagen har jeg været fuldstændig mørbanket - på den gode, dybe afslappede måde. Og NU skal jeg ind at sove.

5 kommentarer:

Marianne sagde ...

Whauuuuu, men også på en måde grænseoverskridende syntes jeg :-)

Heidi sagde ...

For mig er det noget nær den bedste forkælelse, jeg kan komme i tanke i om. Jeg kommer virkelig tilstede i min krop, og sansebombardementet gør jeg er helt nærværende. Jeg kan ikke gøre andet end at overgive sig og tage imod. Dét er noget, som fylder batterierne op!

Anonym sagde ...

Hold da op, jeg flytter omgående til Kbh - i tæt nærhed af den svømmehal!!! :o)

Anonym sagde ...

Hej Heidi
Hvor er jeg glad for at jeg introducerede frb kurbad for dig. Du har vist bare fået en maxi oplevelse hva? Tjekkede lige de der gus mestere nogle af dem ser jo også ok ud, eller?;) spøg til side. Håber vi en dag kan nyde det sammen igen.

Heidi sagde ...

Arj, Retepige, så fandt du vej herind!!! Velkommen. har du set at jeg har linket til dig i indlægget om Overhund/ Underhund??
Ja, jeg er evig taknemmelig for din introduktion!!! KyS