torsdag den 8. maj 2008

Sorg


Det er nu ikke fordi jeg føler mig sorgfuld i dag, men jeg har besluttet at skrive om de fire grundfølelser i forskellige sammenhænge.

Vreden har jeg allerede været inde på. Sexualiteten og Glæden må vente lidt endnu...

Som mor til et svært handicappet barn har jeg haft sorgen tæt inde på livet. Nogle psykologer peger ligefrem på, at det er den "værste" sorg, man kan opleve, fordi såret ikke heler. Hele tiden bliver vi mindet om, hvad vi har mistet og hvordan det skulle have været.

Jeg har grædt uendeligt mange tårer og skreget ud i natten. Det har været nødvendigt for mig. At lukke luft ud af den ballon, som var ved at revne. Det er jeg helt sikker på har været med at at sikre mit mentale helbred.

Men hver enkelt af Frk. Bjørnstrups tårer har jeg samlet i et stor kar, som ligger nær mit hjerte. Det er godt fyldt op efterhånden. Ligesom de afrikanske kvinder skal lære at gå med vandkrukken oven på hovedet, skal jeg lære at balancere med dette vandkar indeni. Det gør at jeg er nemmere at de-stabilisere og tiere må standse op for at få bølgerne i karret i ro. Jeg går langsommere end ellers. Men jeg går. Og jeg når frem.

3 kommentarer:

Anonym sagde ...

Stærke kvinde. Kram!

Heidi sagde ...

;-)

Heidi sagde ...

Anja: Glemte at skrive: "it takes one to know one" :-)